ویرایش عکس تیر 99

معاون سیما گفت: طبق تفسیر شورای نگهبان از اصل 44 قانون اساسی،انحصار فعالیت رادیویی و تلویزیونی در اختیار صدا و سیماست اما موضوع تاسیس شبکه های کابلی در دست بررسی است.


به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری ایرنا، ˈعلی دارابیˈ درباره درخواست برخی سازمان ها برای راه اندازی شبکه های کابلی گفت: هرچند سیاست های اصل 44 شمول گسترده ای داشت اما طبق تفسیر شورای نگهبان صدا و سیما در جای خود محفوظ ماند.

وی توضیح داد: طبق این تفسیر انحصار شبکه های رادیویی و تلویزیونی در اختیار صدا و سیماست اما از نظر فناوری جدید باید با مسایل جدید رو به رو باشیم.

دارابی تاکید کرد: این موضوع در دست بررسی است اما اکنون چنین برنامه و سیاستی وجود ندارد.


** آغاز برنامه های انتخاباتی بعد از نوروز

معاون سیما درپاسخ به سوالی درباره زمان آغاز جدی برنامه های انتخاباتی این رسانه اظهار داشت: برخی برنامه های انتخاباتی از جمله ˈدیروز امروز فرداˈ آغاز شده است و برخی برنامه های نوروز در حوزه های اجتماعی و سیاسی به موضوع انتخابات توجه دارند.

دارابی در عین حال تاکید کرد که بعد از نوروز و بویژه در ماه های اردیبشهت و خرداد برنامه های انتخاباتی این رسانه بویژه برنامه هایی که با موضوع دعوت مردم به مشارکت در انتخابات است، به اوج می رسد.

معاون سیما با بیان اینکه صدا و سیما با دست پر به استقبال انتخابات 24 خرداد می رود،افزود: در حوزه معرفی نامزدها، صدا و سیما طرح خود را به کمیسیون انتخابات وزارت کشور داده که در دست بررسی است.

معاون رییس سازمان صداوسیما درباره مناظره های انتخاباتی گفت: برنامه های مربوط به مناظره به شکل های مختلف اعم از مناظره نامزدها و یا نمایندگان آنها و اینکه از چه شبکه هایی پخش شود، در ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما تصویب و به وزیر کشور ارایه شده است.

دارابی افزود: حتی اگر نامزدهای زیادی وارد میدان شوند، چون تعداد شبکه ها گسترش یافته، آمادگی لازم در صدا و سیما وجود دارد.



** با شبکه های ماهواره ای رقابت نمی کنیم

معاون سیما درباره رقابت برنامه های نوروزی این رسانه با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نیز گفت: شبکه های ماهواره ای متناسب با ماموریت ها و کارکردهای خود برنامه تدارک می بینند.

دارابی یادآورشد که اکنون دو شبکه فارسی زبان ماهواره ای تنها با موضوع انتخابات خرداد سال آینده در دست تاسیس است.

وی گفت: پایبند نبودن شبکه های ماهواه ای به هنجارهای اجتماعی و عرف دینی روشن است و تلاش ما این نیست که با آنها رقابت کنیم بلکه به دنبال ارایه برنامه های خود هستیم که مطابق با آیین ها و سنت های ملی و مبانی ارزشی جامعه تولید می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که مردم در پایان تعطیلات نوروز نمره خوبی به عملکرد صدا و سیما بدهند.


** ˈقوی ترین مردان پایتختˈ جایگزینˈ قوی ترین مردان ایرانˈ

معاون سیما درباره حذف برنامه ˈقوی ترین مردان ایرانˈ در نوروز نیز توضیح داد: به این برنامه اشکالات جدی وارد بود و امسال نخستین سالی است که این برنامه از نوروز حذف شده است.

وی با بیان اینکه برخی نهادهای شهری تهران پیشنهاد برنامه ˈقوی ترین مردان پایتختˈ را داده اند، گفت: هدف این برنامه ترویج روحیه جوانمردی است تا سبب اعتلای حوزه ورزش باشد.

دارابی درباره اینکه چرا آثار سینمایی برای پخش از شبکه های تلویزیونی دچار ممیزی می شوند، گفت: معاونت سیما نه تنها برای فیلم های سینمایی بلکه سریال های کشورهای شرقی و حتی جهان اسلام با مشکلاتی در پخش مواجه است و سعی می کند بدون آسیب رساندن به ساختار فیلم، از ارزش های جامعه صیانت کند.

معاون سیما درباره رعایت حق کپی رایت در صدا و سیما نیز گفت: کپی رایت مساله ای است که کشور باید درباره آن تصمیم بگیرد زیرا اکنون بسیاری از فیلم ها و سریال های صدا و سیما نیز بدون رعایت کپی رایت در شبکه های ماهواره ای پخش می شود.


** سریال های فاخر ماهی نیم میلیارد تومان بودجه می خواهد

معاون سیما درباره اینکه آیا مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی در نوروز 92 میهمان خانه ها خواهد بود، گفت که بر اساس گزارش مدیر شبکه در جدول پخش قرار می گیرد.

وی اختلاف نظر بین مسوولان شبکه و تهیه کنندگان تلویزیونی را امری طبیعی دانست و تاکید کرد که در شرایط اقتصادی کنونی هم رسانه و هم تهیه کننده باید شرایط موجود را درک کنند.

دارابی درباره توقف پروژه های الف ویژه این رسانه به دلیل مشکلات مالی صدا و سیما نیز توضیح داد: برنامه سریال سازی معاونت سیما تا سال 1394 مشخص است و بسیاری از فیلمنامه ها از شورای فیلمنامه سیما کد تولید گرفته اند.

به گفته وی، برای اولین بار دو سریال ماه رمضانی سال آینده در حال تولید بوده و نزدیک هفت سریال نیز مراحل تصویربرداری را برای پخش در سال آینده پشت سر می گذارند و سریال معمای شاه که قرار است جایگزین ˈکلاه پهلویˈ شود نیز در دست تولید است.

وی با یادآوری اینکه رییس سازمان صدا و سیما در سخنرانی اخیر خود به توقف سریال هایی چون ˈپوریای ولیˈ، ˈخواجه نصیرˈ و ... اشاره داشت، گفت: این طرح ها مراحل تحقیق راپشت سر گذاشته اند و کد تولید برای آنها صادر شده اما از آنجا که وقتی تولید یک سریال فاخر آغاز می شود، باید نیم میلیارد تومان پول به پروژه تزریق کرد، باید برنامه ریزی دقیق داشت.

دارابی با ابراز امیدواری برای حل تنگنای مالی این رسانه درباره سریال فاخر ˈسرزمین کهنˈ توضیح داد: مراحل اول و دم این پروژه نیازمند اصلاحاتی بود که بعد از عید اعمال می شود و مرحله سوم تولید آن آغاز می شود و حتی احتمال پخش دو سری آن نیز وجود دارد.

وی درباره برنامه تلویزیونی ˈهفتˈ نیز گفت: این برنامه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و تنها نباید به موضوع گیشه فروش و یا رخدادهای سینمایی بپردازد بلکه باید به رشد و تعالی سینما بویژه سینمای انقلابی کمک کند.

دارابی درباره اینکه آیا قرارداد تیم فعلی هفت تمدید خواهد شد، افزود: هنوز از قرارداد یکساله تیم فعلی مدتی باقی مانده و ارزیابی برای تمدید این قرارداد دوجانبه (هم از طرف سازندگان و هم از طرف رسانه) خواهد بود.

معاون سیما با تاکید بر اینکه بضاعت جامعه هنری کشور اعم از سینما و تلویزیون را برای ساخت آثار مختلف دعوت به کار کرده است به نحوی که عنصر غایبی در این رسانه نباشد، گفت: مشکل اصلی از نبود فیلمنامه های قوی است.

دارابی بر ضرورت تربیت فیلمنامه نویسان باسواد و مطلع و نیز تقویت اقتباس از داستان ها تاکید کرد و با اشاره به اینکه وقت کافی صرف تحقیق و نگارش سریال ها صورت نمی گیرد، افزود: در سه سال اخیر تولید بدون پژوهش در سیما حذف شده است.

وی درباره اینکه چرا برخی طنزپردازان مطرح حوزه فیلم و سریال از جمله مهران مدیری و رضا عطاران در تلویزیون غیبت دارند، گفت: دغدغه برخی دوستان تولید در حوزه دیگری است؛ این رسانه ضوابطی دارد که هر کس بخواهد تولید کند، باید رعایت کند.

دارابی با تاکید براینکه معاونت سیما کارگردان بزرگ غایب بویژه در حوزه سریال های الف ویژه ندارد، افزود: هیچ کس از نظر ما ممنوع نیست و سیاست ها و ضوابط ما به صورت مکتوب در دسترس قرار دارد.

وی با بیان اینکه مناسبت های مذهبی و ملی، اوج مراجعه مخاطب به رسانه ها است، گفت: قرار نیست برای مناسبت ها همه شبکه ها سریال داشته باشند.

وی افزود: برای رمضان سال آینده حدود 5 سریال تولید می شود اما به دلیل کمبود وقت بیش از سه سریال را نمی توان پخش کرد.

دارابی گفت که دو سریال نوروزی سیما برای نوروز 93 اکنون مراحل پایانی نگارش فیلمنامه را سپری می کنند.



** حذف آی فیلم فارسی قطعی نیست

معاون سیما درباره قطع بخش فارسی شبکه آی فیلم به دلیل راه اندازی شبکه تماشا گفت که آی فیلم شبکه ای موفق و تاثیرگذار بوده و احتمال قطع بخش فارسی نگرانی هایی را در بین مخاطبان در پی داشته است.

دارابی تاکید کرد که ابعاد موضوع در سازمان صدا و سیما بررسی می شود و شاید به خاطر مصلحت، حذف بخش فارسی آی فیلم مسکوت بماند.

وی درباره استفاده از حامیان مالی برای تولید برنامه های تلویزیونی نیز گفت که به برنامه سازان درباره گل درشت نبودن حضور اسپانسرها در برنامه های تلویزیونی تذکر داده اند.

وی افزود: با توجه به کاهش بودجه دریافتی از سوی دولت، باید درآمد این سازمان از محل آگهی های بازرگانی را افزایش داد تا بتوان برنامه های مورد نیاز را تولید کرد.

دارابی درباره خرید محصولات شبکه نمایش خانگی اعم از فیلم و سریال گفت: این موضوع در سیاست ما نیست و اگر بخواهیم چنین شود باید سازوکاری برای آن تعریف کرد.


** 10 شبکه جدید در راه است

معاون سیما درباره سیاست افزایش تعداد شبکه های سیما و افت کیفیت برنامه های آن و نیز تداخل کاری این شبکه ها با یکدیگر گفت که شبکه های سیما در پاسخ به نیازهای مخاطبان شکل می گیرد.

وی گفت که برای سال آتی کار مطالعاتی راه اندازی 10 شبکه جدید در سیما صورت گرفته و در شرایط کنونی لازم است چند شبکه ویژه ورزش راه اندازی شود.

دارابی این رویکرد را در جهت تخصصی شدن سیاست های شبکه های سیما عنوان کرد و گفت: به دلایل فنی هنوز شبکه های نسل اول(آنالوگ) پوشش گسترده ای در کشور دارد و شبکه های دیجیتال هنوز نتوانسته همه نقاط کشور را پوشش دهد اما تا سال 2015 باید با سیستم آنالوگ وداع کرد و به سمت نسل جدید شبکه ها رفت.

وی گفت که تلاش می شود تا شبکه های سیما با هم تداخل نداشته باشند و از این رو تخصصی شدن شبکه ها مزیت اصلی شبکه های تلویزیونی خواهد بود.

معاون سیما با تاکید بر اینکه راه اندازی شبکه ها پس از طی تشریفات اداری امکان پذیر خواهد بود، گفت: اعلام تصمیم سازمان برای ایجاد 10 شبکه به معنی راه اندازی آنها در سال 92 نیست.

به گفته وی، شبکه های ثریا، علم و فناوری، زیارت، توریسم، کودک و نوجوان و همچنین فرهنگ و هنر به همراه سه تا پنج شبکه ورزشی از شبکه هایی هستند که طبق نظرسنجی سازمان صدا و سیما نیاز به راه اندازی آن وجود دارد و ارزیابی های لازم در این خصوص صورت گرفته است.

دارابی اظهار داشت:بیش از 150 برنامه گفت و گو محور هر هفته از شبکه های سیما پخش می شود در حالی که امکان بازپخش این برنامه ها در خود شبکه وجود ندارد.

وی افزود: شبکه های دیجیتال در حقیقت به منزله مدیریت داشته های تلویزیون است.

معاون سیما یادآور شد: برخی شبکه های دیجیتال از جمله تماشا و نمایش وظیفه تولید ندارند اما شبکه هایی چون پویا به پخش تولیدات مرکز صبا اختصاص دارد و شبکه های تخصصی دیگر از جمله سلامت، ورزش و مستند شبکه های تولیدی و تامینی به شمار می رود.


** طنز وجه غالب برنامه های نوروزی

معاون سیما با بیان اینکه طنز وجه غالب و روح حاکم بر برنامه های نوروزی را تشکیل می دهد، افزود: برخی شبکه ها از جمله شبکه دو پخش نوروزی خود را آغاز کرده اند و برخی نیز از 28 اسفند برنامه های خود را روی آنتن می برند.

دارابی با بیان اینکه شبکه های یک، دو، سه، تهران، جام جم و آموزش ویژه برنامه تحویل سال دارند و بقیه شبکه ها از ساعات اولیه روز تحویل سال نو برنامه های خود را پخش می کنند، اظهار داشت: همه مجریان سیما برگزارکنندگان برنامه های تحویل سال را اجرا می کنند.

به گفته وی، شبکه های نسل جدید سیما (شبکه های دیجیتال) ویژه برنامه تحویل سال با رویکرد برنامه های گفت و گو محور ندارند اما از 15 دقیقه منتهی به سال نو، جدول ویژه نوروزی خود را پخش می کنند.

دارابی ادامه داد:برای نخستین بار در روز عید همه شبکه ها میزبان قاریان برجسته و ممتاز کشور هستند تا به صورت زنده به تلاوت قرآن و اجرای اذان بپردازند.

وی ارتباط با اماکن مذهبی، تدارک ویژه برنامه هایی برای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و برنامه هایی برای درگذشتگان بنام سال 91 را از دیگر برنامه های سیما برشمرد .

دارابی گفت: در نوروز بیش از 60 مستند ویژه در شبکه های سیما پخش می شود که برای نمونه مستند ˈ آفریقاˈ در 6 قسمت 50 دقیقه ای برای نخستین بار در بین کشورهای خاورمیانه راهی تلویزیون می شود.

معاون سیما گفت که در شب روز تحویل سال در مجموع 400 نفر از هنرمندان، خانواده های شهدا بویژه شهدای هسته ای، ایثارگران، چهره های ورزشی، نخبگان علمی و مذهبی، فرماندهان دوران دفاع مقدس و خوانندگان موسیقی کشور مهمان ویژه برنامه های نوروزی هستند.

خبرنگاری از دارابی درباره حاشیه هایی که حضور برخی مهمانان ویژه برنامه های نوروز 91 سوال کرد که معاون سیما تاکید کرد که سعی می شود تا این حاشیه ها در ویژه برنامه های امسال تکرار نشود.



** پیشنهادهای نوروزی دارابی

دارابی در ادامه از برنامه های ˈدیدنی های ایرانˈ و ˈسین مثل سریالˈ،ˈمستند آفریقاˈ ، ˈنوروز در روستاهاˈ به عنوان برنامه های دیدنی شبکه یک سیما نام برد و گفت: شبکه دو نیز برنامه هایی چون ˈخانومی که شما باشیˈ، ˈمسابقه نشان برترˈ، ˈفیتیله ای هاˈ و مینی سریال ˈتعطیلات دوست داشتنیˈ را پخش خواهد کرد.

برنامه های موسیقایی ˈدلشدگانˈ و ˈدلنوازانˈ،مستند ایرانگرد، ˈگفت و گوی تنهاییˈ ، ˈقوی ترین مردان پایتختˈ ، برنامه برهان، مشاعره قرآنی و مشاعره نوروزی از دیگر پیشنهادات معاون سیما برای مخاطبان در ایام نوروز هستند.

وی گفت که شبکه های سه گانه جام جم نیز طولانی ترین ویژه برنامه را دارد و برای شب و روز تحویل سال تدارک ویژه ای را برای ایرانیان و فارسی زبانان سراسر جهان دارد.



** پخش بیش از 100 فیلم سینمایی در نوروز 92

معاون سیما با بیان اینکه سریال های نوروزی از 28 اسفند تا 16 فروردین پخش می شوند، اظهار داشت: برای نوروز 92 128 فیلم سینمایی جدید داخلی و خارجی که بیش از 50 عنوان از این فیلم ها تولید داخل هستند پخش می شوند و 12 فیلم سینمای ایران نیز خریداری شده است.

دارابی گفت: جدول پخش فیلم های سینمایی در شبکه های سیما به نحوی برنامه ریزی شده که یک شبکه مجازی سینمایی از هشت صبح تا 24 نیمه شب شکل گیرد به گونه ای که پخش فیلم های سینمایی در شبکه ها با یکدیگر همپوشانی نداشته باشد و مخاطبان بتوانند در هر ساعت که بخواهند فیلم تماشا کنند.

به گفته وی، شبکه نمایش نوروز 109 فیلم سینمایی داخلی و خارجی پخش می کند و تلاش شده است سهم فیلم های داخلی از این جدول بیشتر باشد و از این رو علاوه بر خرید آثار سینمایی، سیما فیلم و شبکه ها تولیدات خوبی داشتند.

دارابی از سریال ˈپایتخت 2ˈ و ˈآب پریاˈ به عنوان سریال های نوروزی شبکه های یک و دو سیما یاد کرد و اظهارداشت: سریال پژمان شبکه سه از آنجا که عوامل سازنده فرصت بیشتری را در خواست کرده بودند، از فهرست سریال های نوروزی کنار گذاشته شد و ˈهمه خانواده منˈ که انطباق بیشتری با نوروز دارد، از شبکه سه پخش می شود.

به گفته دارابی،ˈهفت سینˈ گزینه نهایی شبکه تهران است و شبکه چهار نیز دو سریال ˈهیچکاکˈ و لئوناردوˈ پخش می کند.

معاون سیما توضیح داد: پخش سریال ها نیز به گونه ای است که با یکدیگر همپوشانی نداشته باشد و بر این اساس از 10 صبح تا نیمه شب یک شبکه مجازی سریال طراحی شده است ضمن آنکه سریال های ˈ پایتخت 2ˈ و ˈهفت سینˈ از شبکه تماشا بازپخش می شوند.

/7432/